2020-2022 The Covid Years

Home » Projects » 2020-2022 The Covid Years
2020-2022 The Covid Years

2020 Company

In 2020 begon Musicalvereniging DOS vol enthousiasme aan een nieuwe productie. Company van Stephen Sondheim. En met een nieuwe regisseur voor DOS, Robbert van den Bergh. Audities gedaan, rollen verdeeld, kick-off gehad (foto links) en aan de gang. Maar dat mocht niet lang duren. Al snel kwamen de verhalen van een virus, waarvan men dacht dat het niet zo snel hierheen zou komen. Maar dat kwam wel. En heel snel. En toen mochten we niet meer bij mekaar komen.

Repetities werden online verder gezet in zoom sessies, omdat we niet achter wilde raken en wel klaar wilden zijn voor de voorstellingen. Want die zouden toch zeker wel door gaan! Die zouden pas aan het eind van het jaar zijn. Dan was deze ‘griep op steroiden’ toch wel allang voorbij… Even doorbijten, zingen over zoom is niet makkelijk, maar we gaan dit doen!

Helaas mocht het niet zo zijn. De theaters waren niet open en er mocht niet bij mekaar gekomen worden, en ergens moest de beslissing genomen worden… Deze voorstelling gaat niet gebeuren. Artistieke en financiele strop voor Musicalvereniging DOS, maar het was hoe het was. En dat was het voor de hele wereld.

2020 CAMPany

In een poging om toch met z’n allen iets te doen, toch nog voor publiek te kunnen staan zonder de lange voorbereiding van een volledige productie, en toch nog wat kaartjes te kunnen verkopen, plande DOS een van hun fameuze CAMP avonden. En waar Company het niet ging worden, zou CAMPany wel een kans maken!

Maar helaas. COVID bleef roet in het eten gooien, en ook dit initiatief moest worden neergelegd.

2021 CAMP as COVID

2020 ging voorbij, en in 2021 leek het er even op dat er wat mogelijk zou zijn. Misschien met minder publiek, maar dan toch? Musicalvereniging DOS schoot in actie om een nieuw CAMP concert neer te zetten. En dan ook maar meteen de aanstichter van de malaise op de hak genomen, en CAMP as COVID was in voorbereiding. Er mochten maar een paar mensen tegelijk op het podium, op afstand van elkaar, dus verschillende items op video opgenomen om tussen de live liedjes door te vertonen. Verschillende DOSsers hebben zich enorm hard ingezet om dit allemaal voor mekaar te krijgen.

Maar ook dit mocht niet zo zijn. De voorstelling kon niet plaatsvinden, en DOS besloot de opgenomen videos via social media te verspreiden en toch het daglicht te laten zien.

CAMP as CANCELLED werd, zoals zo veel dingen tijdens The COVID Years, online gedaan.

Geniet hieronder de blooper reel van deze CAMP as COVID video opnames.

2021-2022 Pippin

In 2021 was de hoop dat eind van het jaar weer een voorstelling neergezet kon worden eigenlijk al vrij snel vervlogen. De eerste helft van het jaar was Nederland in lockdown en er was er dus te weinig mogelijk om een goede voorbereiding mogelijk te maken. Er werd gepland om dan maar in de eerste helft van 2022 een nieuwe voorstelling neer te zetten. De keuze werd gemaakt voor ‘Pippin’. Met de terugkeer van Bernd Duenk als regisseur kwam er weer iets vertrouwds terug voor DOS.

Eind 2021 gingen de besmettingen weer omhoog en in december 2021 kwam er een harde lockdown. De planning moest omgegooid en Pippin wordt opnieuw ingepland voor eind 2022, de ‘normale’ speelperiode voor Musicalvereniging DOS.

En terwijl Nederland en de rest van de wereld gedurende 2022 weer op zoek gaat naar een nieuwe ‘normaal’, geldt dat ook voor de leden van Musicalvereniging DOS. De laatste keer op het podium was in 2019. Twee en een half jaar lang bezig zijn met verschillende mogelijke voorstellingen en steeds dingen gecanceld zien was een hard gelag voor de DOSsers. Verschillende leden waren vertrokken uit Amsterdam of kozen ervoor om hun maandagavonden aan andere dingen dan musical te besteden, en in september 2022 moeten de leden van Musicalvereniging DOS een moeilijke keuze maken. Doorgaan met Pippin, wat steeds moeilijker werd met een krimpende bezetting, of er nu voor kiezen om ook deze productie te zien sneuvelen.

De keuze was moeilijk en meningen erover dan ook verdeeld. Maar uiteindelijk werd de beslissing genomen. Het neerzetten van een mooie Pippin productie was te onwaarschijnlijk en de stekker ging er uit.

2022 Cirque du CAMP

Pippin was een voorstelling waar veel circus elementen in zaten. De leden van Musicalvereniging DOS besluit na het uitvallen van die voorstelling dan ook om de COVID periode toch af te sluiten met een avond theater. Cirque du CAMP gaf de gelegenheid om toch nog wat liedjes uit Pippin te kunnen zingen, en daarnaast toch nog een hilarische CAMP avond neer te kunnen zetten. Op 12 november 2022 stond DOS eindelijk weer op de planken.

2022 DOS Doorstart

Flink uitgedunt besluiten de overgebleven DOSsers het er niet bij te laten zitten. Musicalvereniging DOS bestaat inmiddels 105 jaar, en is nog niet klaar om de boel in de wilgen te hangen. Edwin van Veen, directeur van het Polanentheater dat al vele jaren thuis is voor DOS, voegt zich als voorzitter bij het bestuur van DOS in Doorstart. Een nieuwe regisseur wordt aangetrokken en een volgende productie wordt gekozen. Audities worden uitgeschreven voor nieuwe leden en alles wordt in gang gezet om in 2023 dan eindelijk weer een volwaardige productie te kunnen spelen. Vier jaar na de laatste voorstelling ‘Into the Woods’.