Edgar Kop – van de Pas

Edgar Kop – van de Pas speelt Melchisedek Merdle, Dedlock & Bob Cratchit

There’s No Business Like Show Business en Edgar houdt ervan.

Als tiener stond hij al op de planken. In de jaren ‘90 speelde hij in de satirische komedie De Revisor’ van Nikolaj Gogol de hoofdrol Iwan Alexandrowitsch Chlestakow, de kantoorbediende uit Sint-Petersburg die voor de revisor wordt aangezien. Bij Toneelgezelschap De Drie Ackers in Delft speelde hij in Edward Albee’s Alles voor de Tuin’ de rol van Roger, de zoon van Jenny en Richard. Een bijzondere ervaring, omdat zijn vader ook in dat toneelstuk meespeelde, maar niet als zijn toneelvader. In 2001 vertolkte hij in een openluchttheater het personage Claudio in William Shakespeare’s Much Ado About Nothing’.

Eind jaren ‘90 / begin 2000 heeft Edgar verschillende acteerworkshops en opleidingen gevolgd bij Theaterschool De Trap in Amsterdam. Ook heeft hij les gehad van Joe Weston en Ruud van Hemert.

Van 2000 tot 2003 speelde Edgar verschillende gastrollen in Nederlandse series, zoals Costa!, IC, en Russen. Ook was hij edelfigurant in Nederlandse films waaronder Volle Maan, Ja Zuster, Nee Zuster, en Down (Amerikaanse verfilmimg van Dick Maas’ film De Lift). Ook zat hij in verschillende televisiereclames met als hoogtepunt als kapper in een reclame voor Debitel.

Na het acteerwerk is Edgar achter de schermen bij verschillende televisieproductiebedrijven gaan werken en liet het acteerwerk even voor wat het was. Na zijn verhuizing naar Amsterdam ging het echter weer kriebelen. Hij was eigenlijk op zoek naar een amateurtoneelvereniging, maar kwam door toeval bij een castingworkshop voor een musical van een amateurmusicalvereniging terecht. Die vereniging was musicalvereniging DOS.

Naast zingen, spelen en ‘bewegen op muziek’ bij DOS zingt Edgar ook in het Amsterdam Musical Concert Koor. Daarnaast heeft hij zangles van Frédérique Sluyterman van Loo.

Bij DOS

Edgar heeft bij DOS al met vier musicals meegedaan. In 2016 debuteerde hij als Edward Lions in ‘Blood Brothers’. In de jaren die volgden speelde hij De Zwarte Ridder in Spamalot’ (2017), maar liefst zeven verschillende personages in RENT’ (2018), en de verteller en mysterieuze man in ‘Into The Woods’ (2019).

In deze vijfde musical bij DOS neemt hij weer drie verschillende rollen op zich Melchisedek Merdle, een succesvolle maar morsdode Wallstreetmagnaat, Dedlock, een mopperende oude piccolo, en Bob Cratchit, de lieve huisman van Betty en vader van Tiny Tammy.

Samen met Eric Klaver heeft Edgar de Nederlandse vertaling van de musical ‘Estella Scrooge’ gemaakt. Eric verzorgde de vertaling van de liedteksten en Edgar heeft de teksten vertaald.